Yeşil Kart Sisteminin Tarihçesi
Motorlu kara taşıtlarının kullanımının artması ile, bu araçların gittikleri ülkelerde yaptığı kazalar ile üçüncü şahıslara verdikleri zararlar da artmıştır. Meydana gelen bu kazarlarda; taraflardan bir veya daha fazlasının yabancı uyruklu olması, zararların giderilmesi konusunda zorluklar ortaya çıkarmıştır. Yaşanan bu zorluklar II. Dünya Savaşı öncesi ortaya çıkan ülkelerarası karayolları seyahat ve taşımacılığında sınırlardaki sigorta işlemlerinin kolaylaştırılması düşüncesini ve ortak sigorta arayışını başlatmıştır.
Bu gelişmeleri takiben 1949 yılında Birleşmiş Milletler (BM) Avrupa Ekonomik Komisyonu Karayolları İç Ulaştırma Komitesi Karayolu Ulaşım Çalışma Grubu; uluslararası karayolları seyahatlerinde tek tip bir trafik sigortasının en uygun çözüm olduğunu belirten 5 No’lu Tavsiye Metnini hazırlamıştır. Tavsiye Metni, üye ülkelere , araç kullanımı ile ilgili olarak üçüncü şahıs risklerini üstlenen sigortacılarının, tek tip ve kolay uygulanabilir koşulları olan anlaşmalar hazırlamalarını ve araç kullananların bu riskler için sigorta yaptırma zorunluluğu bulunan ülkelere giderken yeterince sigortalanmış olmalarının sağlanmasını tavsiye etmiştir. Bu tavsiye kararı doğrultusunda, ülkemizin de üyesi bulunduğu Avrupa Konseyi, karayolu taşımacılığının yoğun olduğu ülkelerde zorunlu bir sigorta sistemi getirilmek sureti ile motorlu taşıtların yurtdışında karışacakları kazalarda, üçüncü şahıslara ve mallarına karşı oluşan sorumluluklarını temin etmek için “Motorlu Taşıtların Zorunlu Mali sorumluluk sigortalarına Dair Avrupa Sözleşmesi'ni hazırlayarak kabul etmiştir.
Bu tavsiyeleri uygulayabilmek ve Yeşil Kart sisteminin işleyişini sağlamak için her üye devlet, kendi ülkesinde Büro adı verilen kurumları oluşturmuştur. Bu Bürolar bugün merkezi Brüksel’de olan Bürolar Konseyi çatısı altında toplanmıştır.
Yeşil Kart işleyiş ve yönetiminden sorumlu Bürolar Konseyi; BM Avrupa Komisyonu İç Ulaştırma Komitesi Yol Ulaşım Çalışma Grubuna bağlıdır.
Yeşil Kart Nedir?
Yeşil Kart, Yeşil Kart Sistemine üye ülkelerde geçerli olmak üzere düzenlenen, Uluslararası Motorlu Taşıt Sigorta Kartıdır. Trafik sigortasının eki niteliğinde olan Yeşil Kart, kazanın meydana geldiği ülkede yapılması zorunlu olan Motorlu Taşıt Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasına(Trafik Sigortası) eşdeğer bir belgedir. Bir başka deyişle kazanın meydana geldiği ülkede yürürlükte olan trafik sigortası mevzuat, kapsam ve limitleri çerçevesinde teminat vermektedir.
Büroların, zararı ivedilikle giderip ödeme yapabilmesi için kazaya neden olan aracın, olay tarihinde Yeşil Kart Sistemine üye bir ülke tarafından düzenlenmiş geçerli bir Yeşil Kartının olması gerekmektedir.
Yeşil Kartın varlığı motorlu taşıt kullanıcısına sisteme dâhil olan ülkelere yaptığı seyahatlerde kolaylık sağlar. Yeşil Karta sahip bir aracın sigorta teminatı ve sigortacısının kolaylıkla tespit edilebilir olması nedeniyle bu aracın bir kazaya sebebiyet vermesi durumunda zarar gören tarafa ödeme gecikmeksizin yapılabilir.
Yeşil Kartın Şekli
1. Bütün Yeşil Kartlar BM Avrupa Komisyonu İç Ulaştırma Komitesi Yol Ulaşım Çalışma Grubu tarafından kabul edilmiş formda olmalıdır.
2. Yeşil Kart, yeşil renkte düzenlenebildiği gibi siyah beyaz olarak da düzenlenebilmektedir. Yeşil Kartın siyah beyaz olarak düzenlenebilmesi için ülke Bürolarının bu konudaki tercihlerini Bürolar Konseyine bildirmesi gerekli olup Büroların renk tercihini gösteren güncel liste ektedir
3. Kartın üzerinde herhangi bir tahrifat yapılamaz.
4. Mevcut bir bölüm silinemez.
5. Yeşil Kartın üzerindeki hiçbir bilgi değiştirilemez.
6. Avrupa Birliği ülkeleri ve İsviçre’nin simgesi aynı kutuda yer alır.
7. Diğer her ülkenin kendine ait simgeleri ayrı kutulardadır.
8. Bürolar Konseyi internet sitesinin adresi Yeşil Kartlarda yazılı olmak ve sayfanın arka yüzünde bulunmak zorundadır.
9. Bir ülkenin uluslararası kısaltmasının yazılı olduğu kutunun üzeri çizili ise Yeşil Kart o ülkede geçerli değildir.
10. Yeşil kartın üst kısmında “Uluslararası Motorlu Taşıt Sigortası” ibaresi yeşil kartı düzenleyen ülke ana dilinde ve aynı zamanda İngilizce ve Fransızca olarak yazılı olmalıdır.
11. Yeşil Kartın geçerli olduğu başlangıç ve bitiş tarihi kartın üzerinde yazılı olmalıdır. Bu tarihler aracın Türkiye’de bulunacağı tarihleri kapsamalıdır.
12. Yeşil Kartta ülke kodu, düzenleyen sigortacının kodu ve Yeşil Kartın numarası yazılı olmalıdır.
13. Sigortalı aracın plakası, yoksa şase numarası veya motor numarası yazılı olmalıdır.
14. Aracın markası ve tipi (römork, çekici, karavan, vb.) yazılı olmalıdır.
15. Poliçe hamili veya araç kullanıcısının isim ve adresi ile sigortacının adı ve adresi yazılı olmalıdır.
16. Türkiye’nin uluslararası kısaltması olan TR`nin üstü çizili değilse Yeşil Kartlar, tüm Türkiye’de (Asya ve Avrupa yakası olmak üzere) geçerlidir.
17. Yeşil Kartın üzerine eklenmiş her türlü not geçersizdir.
18. Sisteme üye devletlerin uluslararası kısaltmaları Yeşil Kartın arka yüzünde o ülke Bürolarının iletişim bilgileri ile birlikte yazılıdır.
Uluslararası Motorlu Taşıt Sigorta Sertifikası (Yeşil Kart) Tarife ve Talimatı
Yeşil Kart Sertifikası’na ait sigorta sözleşmesi ile sigortacı, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın dördüncü maddesinde belirtilen istisnanın hilafına sigortalıyı, Türkiye Motorlu Taşıt Bürosunun (TMTB) üyesi bulunduğu Yeşil Kart Sistemi dâhilindeki yabancı ülkelerde motorlu aracın işletilmesinden ötürü meydana gelecek sorumluluk hallerinden dolayı, olayın meydana geldiği ülkenin zorunlu mali sorumluluk sigortası limitleri dâhilinde güvence altına alır. Aşağıdaki özel şartlar Yeşil Kart uygulamalarında ve sigortalı ile sigortacı arasındaki ihtilaflarda öncelikle uygulanır.
Yıllık Prim Tarifesi
Araç Grup Kodu | Araç Kategori Kodu | Araç Grubu* | Prim - Euro | |
---|---|---|---|---|
Özel | Tüzel | |||
01 | A | Otomobil | 225 | 225 |
02 | A | Taksi | 225 | 225 |
03 | E | Minibüs(Sürücü Dahil 10-17 Koltuk) | 550 | 550 |
04 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 18-30 Koltuk) | 700 | 700 |
05 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 31 ve Üstü Koltuk) | 850 | 850 |
06 | A | Kamyonet | 500 | 500 |
07 | C | Kamyon | 1.250 | 1.250 |
08 | G | İş Makinesi | 300 | 300 |
09 | G | Traktör | 50 | 50 |
10 | F | Römork** | 85 | 85 |
11 | B | Motosiklet ve Yük Motosikleti | 180 | 180 |
12 | C | Tanker | 1.250 | 1.250 |
13 | C | Çekici | 1.250 | 1.250 |
14 | G | Özel Amaçlı Taşıt | 700 | 700 |
15 | G | Tarım Makinesi | 300 | 300 |
( ** ) Bu Tarife ve Talimatta belirtilen Römork araç grubu, insan taşımada kullanılmayan römorkları ifade etmektedir. İnsan taşımada kullanılan römorklar Özel Amaçlı Taşıt kategorisinde değerlendirilecektir.
NOT: Yeşil Kart sertifikası araç kategori kodları ile Trafik poliçesi araç kategori kodlarının birebir aynı olması için aşağıdaki değişiklikler yapılmış ve 17.06.2015 tarihinde yürürlüğe alınmıştır.
1) 03,04,05 Araç gruplarındaki sürücü dahil koltuk sayısı güncellenmiştir.
2) Karavan araç grubu, Özel amaçlı taşıt araç grubu içerisine dahil edilmiştir.
3) Araç grup kodu 15'in tanımı Tarım Makinesi olarak güncellenmiş ve primi özel/tüzel kişiler için 300 EURO olarak belirlenmiştir.
Referans Sertifika
Yeşil Kart sertifikası tanzim edilirken referans alınabilecek sertifikalar aşağıdaki esaslar çerçevesinde belirlenir:
a) Yürürlükte olan sertifika, vadesinin sona ereceği tarihin otuz gün öncesinden itibaren aynı araç için yapılan yenileme teklifleri hariç olmak üzere, referans gösterilemez.
b) Sertifika aynı araç grubuna ait sertifika için referans gösterilebilir.
c) Yeni sertifikanın yürürlük tarihi itibarıyla, sona erme tarihinden itibaren on yıldan fazla süre geçmiş sertifikalar referans gösterilemez.
d) Her sertifika bir defa referans gösterilebilir.
e) Yukarıda yer alan esaslar çerçevesinde belirlenen sertifikalar arasından, düzenlenecek yeni sertifikanın yürürlük tarihine en yakın tarihte sona eren sertifika referans gösterilir. En yakın tarihte sona eren referans gösterilebilir birden fazla sertifikanın bulunması halinde (sona erme zamanının aynı olması durumunda) sigortalı açısından en avantajlı olan dikkate alınır.
Basamak Tespiti ile Prim İndirimi ve Artırımı Uygulaması
Hasarsızlık sebebiyle prim indirimi ve hasar sebebiyle prim artırımı bu maddede yer alan basamak esasına göre uygulanır
Basamak No | Hasarsızlık İndirimi (%) | Prim Artırımı (%) |
---|---|---|
7 | 20 | - |
6 | 15 | - |
5 | 10 | - |
4 | - | - |
3 | - | 20 |
2 | - | 40 |
1 | - | 60 |
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için prim artırımı ve indirimi içermeyen dördüncü basamak uygulanır.
Biten yıllık sigorta dönemi içinde herhangi bir tazminat talebinin yapılmadığı durumda, yenilenecek sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirim oranı, biten sözleşmeye göre bir üst basamaktan belirlenir. Diğer taraftan, sona eren sigorta sözleşmesinin süresi içinde meydana gelmiş her bir ayrı tazminat talebi için, yapılacak yenilemede uygulanacak prim artırımı, biten sözleşmenin bir alt basamağına göre belirlenir. Prim basamağının tespitinin ardından sertifikanın yürürlükte olduğu dönem içinde biten sertifika dönemine ilişkin hasar bildiriminin yapılması halinde; yürürlükteki sertifika, söz konusu duruma göre primli olarak düzeltilir ve bu durum yenileme sertifikada bir alt basamaktan işlem yapılmak üzere dikkate alınır.
Prim indirimi veya tazminat talebi nedeniyle yapılan prim artırımı uygulaması işleteni takip eder.
Bir araç işletenine ait birden fazla motorlu aracın bulunması ya da birden fazla motorlu aracın bir teşebbüsün unvanı veya işletme adı altında veya bu teşebbüs tarafından kesilen biletle işletilmesi halinde, her bir araç için ayrı sigorta sözleşmesi yaptırılır ve uygulanacak olan prim basamağı şasi numarası dikkate alınarak her bir araç için münferit olarak tespit edilir.
Prim basamağının tespiti amacıyla, sigortalı; adına tescili yapılmış araçlarda araç ruhsat suretini, satışı gerçekleşen ancak henüz adına tescil edilmeyen araçlarda noter satış senedini veya faturayı veya sigorta şirketi tarafından talep edilecek gerekli belgeyi ibraz etmekle yükümlüdür.
Sigortalıya ait son sertifika bilgilerinin sigortacı tarafından Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) veri tabanından kontrol edilememesi durumunda sigortalı, son sertifika örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz eder.
Sigorta şirketi, sigortalı tarafından ibraz edilen belgelere ve SBM veri tabanından kontrol edeceği hasar durumuna bağlı olarak sigorta sözleşmesine uygulanacak indirim ve artırım oranlarını belirler.
Prim basamağının tespiti amacıyla araç satış işlemini gösterir belgenin veya araç ruhsat suretinin ve gerekli durumlarda son sertifika örneğinin ibraz edilememesi durumunda prim basamağı, prim artırımı en yüksek olan basamakta yer alan prim oranına göre hesaplanır.
İndirim ve artırım oranları, sigorta primine toplanarak uygulanmayıp ardı ardına uygulanır.
Kısa süreli sigorta ve kısa süreli sigorta sözleşmesini müteakip düzenlenecek yeni sigorta sözleşmesinin yıllık olması durumunda hasarsızlık indirimi uygulanmaz. Ancak, bu sözleşmelere hasar nedeniyle prim artırımı uygulaması yapılır.
Bir yıl vadeli olup da vadesinden önce sona erdirilen sertifikaların referans gösterilmesi halinde yeni sertifikanın basamağı, referans gösterilen sertifikanın yürürlük süresi içinde herhangi bir tazminat talebi yapılmaması durumunda kaldığı yerden devam ettirilir.
İptal veya red sebepleriyle sigorta şirketi tarafından ödeme yapılmayan hasar dosyaları basamak tespitinde dikkate alınmaz. Basamak tespiti yapılarak sertifika tanzim edildikten sonra geçmiş döneme ait hasar dosyasının iptal veya reddedilmesi durumunda mevcut sertifikada gerekli basamak düzeltimi ve prim iadesi yapılır.
İşletenin tüzel kişi tacir olması durumunda ilgili mevzuat kapsamında meydana gelen birleşme, bölünme, tür değiştirme veya ticaret ünvanı değişikliği gibi hallerde prim indirimi ve artırımı uygulaması devam eder. Bu durumda yeni araç tescil belgesi ile söz konusu işlemlere ilişkin olarak ticaret sicili müdürlüklerinden alınan onaylı belgelerin sigorta ettiren tarafından ilgili sigorta şirketine ibrazı zorunludur.
Gerçek kişi tacirin işlettiği ticari işletmenin ilgili mevzuat uyarınca devralınmak suretiyle ticaret şirketiyle birleştiği veya ticaret şirketine dönüştüğü haller ile ticaret şirketinin ticari işletmeye dönüştüğü hallerde de yukarıdaki paragraf hükmü uygulanır.
Filoya Özel İndirim - Artırım
Aynı vergi numarası , TC numarası altında toplanmak kaydıyla herhangi bir işletene ait araç sayısı beş ve üzerinde olan ve kullanım tarzı ayırımı yapılmaksızın kişi/kuruluş Filo olarak nitelenir ve düzenlenecek Yeşil Kart Sigortalarına aşağıda belirtilen oranlara karşılık gelen tarife uygulamaları yapılır.
Belirtilen tarife uygulaması, işletenin sigortalı/sigorta ettiren sıfatlarının birlikte değerlendirilmesi sonucu tespit edilmiş olup, işletenin Büro nezdinde mevcut geçmiş son üç yıla ait Hasar/Prim Oranının “underwriting year” esasına göre elde edilen sonuçları üzerine kuruludur.
Son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam hasar prim oranı, hesap tarihi itibari ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin ödenen toplam hasar ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihindeki muallak hasar toplamının, son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam prime oranlanması ile hesaplanır.
Buna göre, adı geçen yönteme uygun son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihi itibari ile tespit edilen toplam Hasar/Prim Oranı
- % 0 - % 50.00 arasında olan işletenlere % 20 indirim,
- % 50 - % 70 arasında olan işletenlere % 10 indirim,
- % 80 - %100 arasında olan işletenlere % 30 artırım
- % 100 ve üzerinde olan işletenlere % 50 artırım
şeklinde uygulanır.
Hasarsızlık İndirimi / Hasarlılık Artırımı ile Filoya Özel İndirim / Artırımın aynı işletene ait araçta birleşmesi halinde sigorta primi, yukarıda belirtilen hak kazanılmış her türlü indirim veya artırımın birbirleri üzerinden uygulanması sonucu elde edilir.
Filoya Özel İndirim / Artırıma konu olan araçlar için, işbu Tarifede öngörülen Kısa Süreli Prim Tarifesi uygulanabilir.
Kısa Süreli Prim Tarifesi
Kısa süreli sigortada prim tutarı, dördüncü basamaktan hesaplanan yıllık primin % 20’sinden az olmamak kaydıyla aşağıda belirtilen oranlara göre tespit edilir.
- 15 güne kadar sigortalarda yıllık primin %20'si
- 1 aya kadar sigortalarda yıllık primin %25'i
- 2 aya kadar sigortalarda yıllık primin %35'i
- 3 aya kadar sigortalarda yıllık primin %45'i
- 4 aya kadar sigortalarda yıllık primin %55'i
- 5 aya kadar sigortalarda yıllık primin %65'i
- 6 aya kadar sigortalarda yıllık primin %75'i
- 6 ayı geçen sigortalarda yıllık primin tamamı alınır.
Teminat Durdurma/Yeniden Başlatma
Sigorta ettirenin talebi halinde sertifika teminatı “durdurulur” ve durdurulan sertifikanın vade bitiminden önce talep edilmesi halinde teminat yeniden yürürlüğe alınır.
Böylelikle, sigorta ettirenin kazanmış olduğu “Hasarsızlık indirimi veya Hasarlılık artırımı” etkilenmez, durdurulan süre poliçe bitim tarihine eklenerek vade uzaması sağlanır.
Durdurma zeyli sertifika süresi içinde yapılır ve yeniden yürürlüğe alınmadığı sürece sertifika bitim tarihinde sonlanır, sertifikanın durduğu tarihten vade bitimine kadar işlememiş süreye ilişkin sigorta primi sigorta ettirene iade edilir.
Durdurma zeyli yapılması halinde teminatı durdurulan sertifikanın sigorta ücreti sigorta ettirenden tahsil edilir.
Durdurulması istenen Yeşil Kart sertifikasının asıl nüshası TMTB’ ye teslim edildikten sonra sigortacı tarafından teminat durdurma zeyli yapılır.
Teminat durdurma zeyli yapılmış olan Yeşil Kartın yetkisiz kullanılmasından dolayı teminatın durduğu süre içerisinde meydana gelen hasar nedeniyle tazminat talebi alınması ve hasarın TMTB tarafından ödenmesi halinde yapılan ödeme miktarı için sigorta ettirene/sigortalıya rücu edilir.
Durdurulup tekrar başlatılan sertifikanın yenilenmesi sırasındaki hasarsızlık/hasarlılık durumunun tespitinde, sertifika durdurma ve yeniden başlatma zeyli süresi içindeki hasarlı olma hali de dikkate alınır ve süresi biten sertifikanın basamağına göre değerlendirilir.
Vadesi onbeş gün olan Yeşil Kart sertifikalarına teminat durdurma zeyli düzenlenmez.
Talimatlar
1) Sigortalanacak olan taşıtın ruhsatnamesinde kayıtlı kategorisi:
Yeşil Kart Sertifikalarına yukarıdaki tarifenin araç kategori kodu bölümünde belirtilen kodlar yazılacak olup, araç grup kodu bölümünde belirtilen kodlar verilerin SBM (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) sistemine aktarımında kullanılacaktır.
2) Yeşil Kartın süre başlangıcı ve sonu hanelerindeki tek rakamlı gün ve ayların önüne sıfır rakamı konulacaktır. (1.1.2013 yerine 01.01.2013 gibi)
3) İkinci nüsha veya müteakip Yeşil Kart tanzimlerinde vade başlangıcı için tanzim tarihi vade sonu için ise, asıl Yeşil Kartın bitiş tarihi esas alınmalıdır. Kayıp, çalıntı ve diğer zorunlu nedenlerden dolayı sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde, sigortalıya yeni Yeşil Kart sigorta sertifikası tanzim edilebilir.
4) Sigortalıya verilmeden önce tanzim sırasında sigortacı tarafından battal edilen veya mebdeinden iptal edilen Yeşil Kart asılları, bu işlemi yapan sigortacı tarafından saklanır. Ancak, battal veya iptal edilen Yeşil Kart sertifikasının TMTB tarafından talep edilmesi halinde, ilgili sigorta şirketi işbu kayıtları gecikmeksizin Büro’ya ulaştırmak zorundadır.
5) Türk plakalı olmayan (yabancı plakalı) araçlara Yeşil Kart tanzim edilemez.
6) Yeşil Kart Zeyilleri ve buna bağlı Yeşil Kart Sertifikaları tanzim edilirken sigortalı hanesine aracın ruhsat sahibinin ismine ve hemen altında da sigorta ettiren ibaresi ile aracı işletenin ismine ve adresine yer verilmesi ve aracın işleteni olduğunu ispatlar noterden tasdikli belgenin de zeyilname ekinde ilgili sigorta şirketince saklanması gerekir. İşletenin adına yer verilen Yeşil Kartlarda vade başlangıç tarihi hiçbir halde kira sözleşmesindeki başlangıç tarihinden önce olamaz. (İşleten sıfatının dikkate alınabilmesi için en az bir yıl süreli noter tasdikli kira sözleşmesinin olması gerekmektedir.)
7) Trafikten men ve noterden satış halleri dâhil Yeşil Kartlar hiçbir halde başka bir araca ve kişiye devredilemez.
İptal İşlemleri
1) Sigortalı aracın satılması durumunda sigorta sözleşmesi, noter satış senedi tarihinden itibaren sona erer. Satışı izleyen on gün içinde sigorta ettiren durumu sigortacıya bildirmek zorundadır. Satış senedi eline ulaşan sigortacı, sözleşmeyi noter satış tarihinden itibaren sonlandırır ve işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder. Sigortalı aracın trafikten çekilmesi (plakanın terkini) durumunda da sigorta sözleşmesi, resmi işlemin yapıldığı tarihten itibaren yukarıda belirtilen kurallar dâhilinde sonlandırılır. Sigortalının / işletenin / sigorta ettirenin değişmesi durumunda mevcut sigorta sözleşmesi mutlak surette sona erer ve hiçbir durumda yeni işletenin / sigortalının adına sürdürülemez. Yukarıda belirtilen işlemlerin tümünde Yeşil Kart Sertifikası asılları sigorta ettirenden alınarak sigortacı nezdinde saklanır. Adı geçen sertifika aslının TMTB tarafından talep edilmesi halinde ilgili sertifika aslı derhal TMTB’ye ulaştırılacaktır. Satış ve terkin ve de işletenin değişmesi dışındaki iptal hallerinde Yeşil Kartın sigortacıya iade edildiği tarih dikkate alınarak gün esasına göre prim iadesi yapılır.
2) Noter satışı ve aracın trafikten kaydının silinmesi halleri ile kısa süreli Yeşil Kartlar ve yıllık Yeşil Kartların iptallerinde sigortacı işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder.Ancak onbeş gün vadeli Yeşil Kartlara kısmi iptal işlemi yapılamaz.Yeşil Kart Sertifikalarının iptali için, sigortacı tarafından Yeşil Kart sertifikası ve zeyilnamelerine bağlı tüm Yeşil Kart Sertifikası asıllarının sigortalıdan alınması gerekmektedir. Kayıp, çalıntı nedeniyle sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde Yeşil kartın iptali için, Yeşil Kartın ayrıntılarına da yer verildiği resmi otoritelerce tutulan bir tutanağın sigortacıya ibrazı gerekmektedir.
4) Sigorta şirketleri, Yeşil Kart sigortası sertifikalarını on-line ve SBM üzerinden düzenlemek ve Yeşil Kart sigortasına ilişkin verilerini gerçek zamanlı olarak SBM sistemine kaydetmekle yükümlüdür.
5) Yeşil Kart sigorta sertifikası düzenleme yetkisine sahip TMTB üyesi, düzenlediği bir Yeşil Kart sigorta sertifikasını işbu Tarife ve Talimatta ve/veya ilgili mevzuatta öngörülen kurallara aykırı olarak iptal ederse; bu durumda anılan Yeşil Kart sigorta sertifikasından dolayı yapılan tazminat talepleri Yeşil Kart Reasürans Havuzu retrosesyon hesabı dışında tutularak, doğrudan aykırı iptal işlemini yapan üye tarafından karşılanır.
6) Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sertifika düzenlenmesi esnasında referans sertifika, basamak tespiti ve ilgili diğer işlemlerin bu Tarife ve Talimat hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilmesini teminen her türlü tedbiri alır.
7) Başvuru üzerine veya resen bu Tarife ve Talimata aykırı olarak referans sertifika tespit edildiğinin, basamak tespiti yapıldığının ya da başka bir işlem tesis edildiğinin belirlendiği hallerde SBM tarafından veya TMTB/SBM koordinasyonunda ilgili sigorta şirketi tarafından gerekli düzeltmeler yapılır.
Sigorta Ücreti/Son Hükümler Uygulama
Sigorta Ücreti
1) Yeşil Kart sigortası primleri peşin olarak tahsil edilir. Ancak, Büro üyesi sigorta şirketleri, Yeşil Kart Reasürans Havuzu Kuruluş ve Çalışma İlkeleri dahilinde kendilerine düşen yükümlülükleri yerine getirmek ve adı geçen ilkelere aykırı davranmamak kaydıyla, Yeşil Kart sigortasına ait sigorta ücretini taksitlendirebilir.
2) Sigorta ücretinin taksitlendirilmesi halinde, sigorta ücreti taksidinin ödenmemesi nedeniyle Yeşil Kart sigorta sertifikası iptal edilemez.
Son Hükümler
Burada yer almayan hususlarda Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik ile bu Yönetmeliğe bağlı diğer mevzuat ve Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının kabili tatbik hükümleri uygulanabilir.
2) Yeşil Kart Sigorta Tarife ve Talimatı’nın yorumlanmasında Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu yetkilidir.
Uygulama
Bu Tarife ve Talimat 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren uygulanır.
Yeşil Kart Sertifikası’na ait sigorta sözleşmesi ile sigortacı, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın dördüncü maddesinde belirtilen istisnanın hilafına sigortalıyı, Türkiye Motorlu Taşıt Bürosunun (TMTB) üyesi bulunduğu Yeşil Kart Sistemi dâhilindeki yabancı ülkelerde motorlu aracın işletilmesinden ötürü meydana gelecek sorumluluk hallerinden dolayı, olayın meydana geldiği ülkenin zorunlu mali sorumluluk sigortası limitleri dâhilinde güvence altına alır. Aşağıdaki özel şartlar Yeşil Kart uygulamalarında ve sigortalı ile sigortacı arasındaki ihtilaflarda öncelikle uygulanır.
Yıllık Prim Tarifesi
Araç Grup Kodu | Araç Kategori Kodu | Araç Grubu* | Prim - Euro | |
---|---|---|---|---|
Özel | Tüzel | |||
01 | A | Otomobil | 225 | 225 |
02 | A | Taksi | 225 | 225 |
03 | E | Minibüs(Sürücü Dahil 10-17 Koltuk) | 550 | 550 |
04 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 18-30 Koltuk) | 700 | 700 |
05 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 31 ve Üstü Koltuk) | 850 | 850 |
06 | A | Kamyonet | 500 | 500 |
07 | C | Kamyon | 1.250 | 1.250 |
08 | G | İş Makinesi | 300 | 300 |
09 | G | Traktör | 50 | 50 |
10 | F | Römork** | 85 | 85 |
11 | B | Motosiklet ve Yük Motosikleti | 180 | 180 |
12 | C | Tanker | 1.250 | 1.250 |
13 | C | Çekici | 1.250 | 1.250 |
14 | G | Özel Amaçlı Taşıt | 700 | 700 |
15 | G | Tarım Makinesi | 300 | 300 |
( ** ) Bu Tarife ve Talimatta belirtilen Römork araç grubu, insan taşımada kullanılmayan römorkları ifade etmektedir. İnsan taşımada kullanılan römorklar Özel Amaçlı Taşıt kategorisinde değerlendirilecektir.
NOT: Yeşil Kart sertifikası araç kategori kodları ile Trafik poliçesi araç kategori kodlarının birebir aynı olması için aşağıdaki değişiklikler yapılmış ve 17.06.2015 tarihinde yürürlüğe alınmıştır.
1) 03,04,05 Araç gruplarındaki sürücü dahil koltuk sayısı güncellenmiştir.
2) Karavan araç grubu, Özel amaçlı taşıt araç grubu içerisine dahil edilmiştir.
3) Araç grup kodu 15'in tanımı Tarım Makinesi olarak güncellenmiş ve primi özel/tüzel kişiler için 300 EURO olarak belirlenmiştir.
Referans Sertifika
Yeşil Kart sertifikası tanzim edilirken referans alınabilecek sertifikalar aşağıdaki esaslar çerçevesinde belirlenir:
a) Yürürlükte olan sertifika, vadesinin sona ereceği tarihin otuz gün öncesinden itibaren aynı araç için yapılan yenileme teklifleri hariç olmak üzere, referans gösterilemez.
b) Sertifika aynı araç grubuna ait sertifika için referans gösterilebilir.
c) Yeni sertifikanın yürürlük tarihi itibarıyla, sona erme tarihinden itibaren on yıldan fazla süre geçmiş sertifikalar referans gösterilemez.
d) Her sertifika bir defa referans gösterilebilir.
e) Yukarıda yer alan esaslar çerçevesinde belirlenen sertifikalar arasından, düzenlenecek yeni sertifikanın yürürlük tarihine en yakın tarihte sona eren sertifika referans gösterilir. En yakın tarihte sona eren referans gösterilebilir birden fazla sertifikanın bulunması halinde (sona erme zamanının aynı olması durumunda) sigortalı açısından en avantajlı olan dikkate alınır.
Basamak Tespiti ile Prim İndirimi ve Artırımı Uygulaması
Hasarsızlık sebebiyle prim indirimi ve hasar sebebiyle prim artırımı bu maddede yer alan basamak esasına göre uygulanır
Basamak No | Hasarsızlık İndirimi (%) | Prim Artırımı (%) |
---|---|---|
7 | 20 | - |
6 | 15 | - |
5 | 10 | - |
4 | - | - |
3 | - | 20 |
2 | - | 40 |
1 | - | 60 |
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için prim artırımı ve indirimi içermeyen dördüncü basamak uygulanır.
Biten yıllık sigorta dönemi içinde herhangi bir tazminat talebinin yapılmadığı durumda, yenilenecek sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirim oranı, biten sözleşmeye göre bir üst basamaktan belirlenir. Diğer taraftan, sona eren sigorta sözleşmesinin süresi içinde meydana gelmiş her bir ayrı tazminat talebi için, yapılacak yenilemede uygulanacak prim artırımı, biten sözleşmenin bir alt basamağına göre belirlenir. Prim basamağının tespitinin ardından sertifikanın yürürlükte olduğu dönem içinde biten sertifika dönemine ilişkin hasar bildiriminin yapılması halinde; yürürlükteki sertifika, söz konusu duruma göre primli olarak düzeltilir ve bu durum yenileme sertifikada bir alt basamaktan işlem yapılmak üzere dikkate alınır.
Prim indirimi veya tazminat talebi nedeniyle yapılan prim artırımı uygulaması işleteni takip eder.
Bir araç işletenine ait birden fazla motorlu aracın bulunması ya da birden fazla motorlu aracın bir teşebbüsün unvanı veya işletme adı altında veya bu teşebbüs tarafından kesilen biletle işletilmesi halinde, her bir araç için ayrı sigorta sözleşmesi yaptırılır ve uygulanacak olan prim basamağı şasi numarası dikkate alınarak her bir araç için münferit olarak tespit edilir.
Prim basamağının tespiti amacıyla, sigortalı; adına tescili yapılmış araçlarda araç ruhsat suretini, satışı gerçekleşen ancak henüz adına tescil edilmeyen araçlarda noter satış senedini veya faturayı veya sigorta şirketi tarafından talep edilecek gerekli belgeyi ibraz etmekle yükümlüdür.
Sigortalıya ait son sertifika bilgilerinin sigortacı tarafından Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) veri tabanından kontrol edilememesi durumunda sigortalı, son sertifika örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz eder.
Sigorta şirketi, sigortalı tarafından ibraz edilen belgelere ve SBM veri tabanından kontrol edeceği hasar durumuna bağlı olarak sigorta sözleşmesine uygulanacak indirim ve artırım oranlarını belirler.
Prim basamağının tespiti amacıyla araç satış işlemini gösterir belgenin veya araç ruhsat suretinin ve gerekli durumlarda son sertifika örneğinin ibraz edilememesi durumunda prim basamağı, prim artırımı en yüksek olan basamakta yer alan prim oranına göre hesaplanır.
İndirim ve artırım oranları, sigorta primine toplanarak uygulanmayıp ardı ardına uygulanır.
Kısa süreli sigorta ve kısa süreli sigorta sözleşmesini müteakip düzenlenecek yeni sigorta sözleşmesinin yıllık olması durumunda hasarsızlık indirimi uygulanmaz. Ancak, bu sözleşmelere hasar nedeniyle prim artırımı uygulaması yapılır.
Bir yıl vadeli olup da vadesinden önce sona erdirilen sertifikaların referans gösterilmesi halinde yeni sertifikanın basamağı, referans gösterilen sertifikanın yürürlük süresi içinde herhangi bir tazminat talebi yapılmaması durumunda kaldığı yerden devam ettirilir.
İptal veya red sebepleriyle sigorta şirketi tarafından ödeme yapılmayan hasar dosyaları basamak tespitinde dikkate alınmaz. Basamak tespiti yapılarak sertifika tanzim edildikten sonra geçmiş döneme ait hasar dosyasının iptal veya reddedilmesi durumunda mevcut sertifikada gerekli basamak düzeltimi ve prim iadesi yapılır.
İşletenin tüzel kişi tacir olması durumunda ilgili mevzuat kapsamında meydana gelen birleşme, bölünme, tür değiştirme veya ticaret ünvanı değişikliği gibi hallerde prim indirimi ve artırımı uygulaması devam eder. Bu durumda yeni araç tescil belgesi ile söz konusu işlemlere ilişkin olarak ticaret sicili müdürlüklerinden alınan onaylı belgelerin sigorta ettiren tarafından ilgili sigorta şirketine ibrazı zorunludur.
Gerçek kişi tacirin işlettiği ticari işletmenin ilgili mevzuat uyarınca devralınmak suretiyle ticaret şirketiyle birleştiği veya ticaret şirketine dönüştüğü haller ile ticaret şirketinin ticari işletmeye dönüştüğü hallerde de yukarıdaki paragraf hükmü uygulanır.
Filoya Özel İndirim - Artırım
Aynı vergi numarası , TC numarası altında toplanmak kaydıyla herhangi bir işletene ait araç sayısı beş ve üzerinde olan ve kullanım tarzı ayırımı yapılmaksızın kişi/kuruluş Filo olarak nitelenir ve düzenlenecek Yeşil Kart Sigortalarına aşağıda belirtilen oranlara karşılık gelen tarife uygulamaları yapılır.
Belirtilen tarife uygulaması, işletenin sigortalı/sigorta ettiren sıfatlarının birlikte değerlendirilmesi sonucu tespit edilmiş olup, işletenin Büro nezdinde mevcut geçmiş son üç yıla ait Hasar/Prim Oranının “underwriting year” esasına göre elde edilen sonuçları üzerine kuruludur.
Son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam hasar prim oranı, hesap tarihi itibari ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin ödenen toplam hasar ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihindeki muallak hasar toplamının, son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam prime oranlanması ile hesaplanır.
Buna göre, adı geçen yönteme uygun son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihi itibari ile tespit edilen toplam Hasar/Prim Oranı
- % 0 - % 50.00 arasında olan işletenlere % 20 indirim,
- % 50 - % 70 arasında olan işletenlere % 10 indirim,
- % 80 - %100 arasında olan işletenlere % 30 artırım
- % 100 ve üzerinde olan işletenlere % 50 artırım
şeklinde uygulanır.
Hasarsızlık İndirimi / Hasarlılık Artırımı ile Filoya Özel İndirim / Artırımın aynı işletene ait araçta birleşmesi halinde sigorta primi, yukarıda belirtilen hak kazanılmış her türlü indirim veya artırımın birbirleri üzerinden uygulanması sonucu elde edilir.
Filoya Özel İndirim / Artırıma konu olan araçlar için, işbu Tarifede öngörülen Kısa Süreli Prim Tarifesi uygulanabilir.
Kısa Süreli Prim Tarifesi
Kısa süreli sigortada prim tutarı, dördüncü basamaktan hesaplanan yıllık primin % 20’sinden az olmamak kaydıyla aşağıda belirtilen oranlara göre tespit edilir.
- 15 güne kadar sigortalarda yıllık primin %20'si
- 1 aya kadar sigortalarda yıllık primin %25'i
- 2 aya kadar sigortalarda yıllık primin %35'i
- 3 aya kadar sigortalarda yıllık primin %45'i
- 4 aya kadar sigortalarda yıllık primin %55'i
- 5 aya kadar sigortalarda yıllık primin %65'i
- 6 aya kadar sigortalarda yıllık primin %75'i
- 6 ayı geçen sigortalarda yıllık primin tamamı alınır.
Teminat Durdurma/Yeniden Başlatma
Sigorta ettirenin talebi halinde sertifika teminatı “durdurulur” ve durdurulan sertifikanın vade bitiminden önce talep edilmesi halinde teminat yeniden yürürlüğe alınır.
Böylelikle, sigorta ettirenin kazanmış olduğu “Hasarsızlık indirimi veya Hasarlılık artırımı” etkilenmez, durdurulan süre poliçe bitim tarihine eklenerek vade uzaması sağlanır.
Durdurma zeyli sertifika süresi içinde yapılır ve yeniden yürürlüğe alınmadığı sürece sertifika bitim tarihinde sonlanır, sertifikanın durduğu tarihten vade bitimine kadar işlememiş süreye ilişkin sigorta primi sigorta ettirene iade edilir.
Durdurma zeyli yapılması halinde teminatı durdurulan sertifikanın sigorta ücreti sigorta ettirenden tahsil edilir.
Durdurulması istenen Yeşil Kart sertifikasının asıl nüshası TMTB’ ye teslim edildikten sonra sigortacı tarafından teminat durdurma zeyli yapılır.
Teminat durdurma zeyli yapılmış olan Yeşil Kartın yetkisiz kullanılmasından dolayı teminatın durduğu süre içerisinde meydana gelen hasar nedeniyle tazminat talebi alınması ve hasarın TMTB tarafından ödenmesi halinde yapılan ödeme miktarı için sigorta ettirene/sigortalıya rücu edilir.
Durdurulup tekrar başlatılan sertifikanın yenilenmesi sırasındaki hasarsızlık/hasarlılık durumunun tespitinde, sertifika durdurma ve yeniden başlatma zeyli süresi içindeki hasarlı olma hali de dikkate alınır ve süresi biten sertifikanın basamağına göre değerlendirilir.
Vadesi onbeş gün olan Yeşil Kart sertifikalarına teminat durdurma zeyli düzenlenmez.
Talimatlar
1) Sigortalanacak olan taşıtın ruhsatnamesinde kayıtlı kategorisi:
Yeşil Kart Sertifikalarına yukarıdaki tarifenin araç kategori kodu bölümünde belirtilen kodlar yazılacak olup, araç grup kodu bölümünde belirtilen kodlar verilerin SBM (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) sistemine aktarımında kullanılacaktır.
2) Yeşil Kartın süre başlangıcı ve sonu hanelerindeki tek rakamlı gün ve ayların önüne sıfır rakamı konulacaktır. (1.1.2013 yerine 01.01.2013 gibi)
3) İkinci nüsha veya müteakip Yeşil Kart tanzimlerinde vade başlangıcı için tanzim tarihi vade sonu için ise, asıl Yeşil Kartın bitiş tarihi esas alınmalıdır. Kayıp, çalıntı ve diğer zorunlu nedenlerden dolayı sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde, sigortalıya yeni Yeşil Kart sigorta sertifikası tanzim edilebilir.
4) Sigortalıya verilmeden önce tanzim sırasında sigortacı tarafından battal edilen veya mebdeinden iptal edilen Yeşil Kart asılları, bu işlemi yapan sigortacı tarafından saklanır. Ancak, battal veya iptal edilen Yeşil Kart sertifikasının TMTB tarafından talep edilmesi halinde, ilgili sigorta şirketi işbu kayıtları gecikmeksizin Büro’ya ulaştırmak zorundadır.
5) Türk plakalı olmayan (yabancı plakalı) araçlara Yeşil Kart tanzim edilemez.
6) Yeşil Kart Zeyilleri ve buna bağlı Yeşil Kart Sertifikaları tanzim edilirken sigortalı hanesine aracın ruhsat sahibinin ismine ve hemen altında da sigorta ettiren ibaresi ile aracı işletenin ismine ve adresine yer verilmesi ve aracın işleteni olduğunu ispatlar noterden tasdikli belgenin de zeyilname ekinde ilgili sigorta şirketince saklanması gerekir. İşletenin adına yer verilen Yeşil Kartlarda vade başlangıç tarihi hiçbir halde kira sözleşmesindeki başlangıç tarihinden önce olamaz. (İşleten sıfatının dikkate alınabilmesi için en az bir yıl süreli noter tasdikli kira sözleşmesinin olması gerekmektedir.)
7) Trafikten men ve noterden satış halleri dâhil Yeşil Kartlar hiçbir halde başka bir araca ve kişiye devredilemez.
İptal İşlemleri
1) Sigortalı aracın satılması durumunda sigorta sözleşmesi, noter satış senedi tarihinden itibaren sona erer. Satışı izleyen on gün içinde sigorta ettiren durumu sigortacıya bildirmek zorundadır. Satış senedi eline ulaşan sigortacı, sözleşmeyi noter satış tarihinden itibaren sonlandırır ve işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder. Sigortalı aracın trafikten çekilmesi (plakanın terkini) durumunda da sigorta sözleşmesi, resmi işlemin yapıldığı tarihten itibaren yukarıda belirtilen kurallar dâhilinde sonlandırılır. Sigortalının / işletenin / sigorta ettirenin değişmesi durumunda mevcut sigorta sözleşmesi mutlak surette sona erer ve hiçbir durumda yeni işletenin / sigortalının adına sürdürülemez. Yukarıda belirtilen işlemlerin tümünde Yeşil Kart Sertifikası asılları sigorta ettirenden alınarak sigortacı nezdinde saklanır. Adı geçen sertifika aslının TMTB tarafından talep edilmesi halinde ilgili sertifika aslı derhal TMTB’ye ulaştırılacaktır. Satış ve terkin ve de işletenin değişmesi dışındaki iptal hallerinde Yeşil Kartın sigortacıya iade edildiği tarih dikkate alınarak gün esasına göre prim iadesi yapılır.
2) Noter satışı ve aracın trafikten kaydının silinmesi halleri ile kısa süreli Yeşil Kartlar ve yıllık Yeşil Kartların iptallerinde sigortacı işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder.Ancak onbeş gün vadeli Yeşil Kartlara kısmi iptal işlemi yapılamaz.Yeşil Kart Sertifikalarının iptali için, sigortacı tarafından Yeşil Kart sertifikası ve zeyilnamelerine bağlı tüm Yeşil Kart Sertifikası asıllarının sigortalıdan alınması gerekmektedir. Kayıp, çalıntı nedeniyle sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde Yeşil kartın iptali için, Yeşil Kartın ayrıntılarına da yer verildiği resmi otoritelerce tutulan bir tutanağın sigortacıya ibrazı gerekmektedir.
4) Sigorta şirketleri, Yeşil Kart sigortası sertifikalarını on-line ve SBM üzerinden düzenlemek ve Yeşil Kart sigortasına ilişkin verilerini gerçek zamanlı olarak SBM sistemine kaydetmekle yükümlüdür.
5) Yeşil Kart sigorta sertifikası düzenleme yetkisine sahip TMTB üyesi, düzenlediği bir Yeşil Kart sigorta sertifikasını işbu Tarife ve Talimatta ve/veya ilgili mevzuatta öngörülen kurallara aykırı olarak iptal ederse; bu durumda anılan Yeşil Kart sigorta sertifikasından dolayı yapılan tazminat talepleri Yeşil Kart Reasürans Havuzu retrosesyon hesabı dışında tutularak, doğrudan aykırı iptal işlemini yapan üye tarafından karşılanır.
6) Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sertifika düzenlenmesi esnasında referans sertifika, basamak tespiti ve ilgili diğer işlemlerin bu Tarife ve Talimat hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilmesini teminen her türlü tedbiri alır.
7) Başvuru üzerine veya resen bu Tarife ve Talimata aykırı olarak referans sertifika tespit edildiğinin, basamak tespiti yapıldığının ya da başka bir işlem tesis edildiğinin belirlendiği hallerde SBM tarafından veya TMTB/SBM koordinasyonunda ilgili sigorta şirketi tarafından gerekli düzeltmeler yapılır.
Sigorta Ücreti/Son Hükümler Uygulama
Sigorta Ücreti
1) Yeşil Kart sigortası primleri peşin olarak tahsil edilir. Ancak, Büro üyesi sigorta şirketleri, Yeşil Kart Reasürans Havuzu Kuruluş ve Çalışma İlkeleri dahilinde kendilerine düşen yükümlülükleri yerine getirmek ve adı geçen ilkelere aykırı davranmamak kaydıyla, Yeşil Kart sigortasına ait sigorta ücretini taksitlendirebilir.
2) Sigorta ücretinin taksitlendirilmesi halinde, sigorta ücreti taksidinin ödenmemesi nedeniyle Yeşil Kart sigorta sertifikası iptal edilemez.
Son Hükümler
Burada yer almayan hususlarda Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik ile bu Yönetmeliğe bağlı diğer mevzuat ve Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının kabili tatbik hükümleri uygulanabilir.
2) Yeşil Kart Sigorta Tarife ve Talimatı’nın yorumlanmasında Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu yetkilidir.
Uygulama
Bu Tarife ve Talimat 1 Ocak 2023 tarihinden itibaren uygulanır.
Yeşil Kart Sertifikası’na ait sigorta sözleşmesi ile sigortacı, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın dördüncü maddesinde belirtilen istisnanın hilafına sigortalıyı, Türkiye Motorlu Taşıt Bürosunun (TMTB) üyesi bulunduğu Yeşil Kart Sistemi dâhilindeki yabancı ülkelerde motorlu aracın işletilmesinden ötürü meydana gelecek sorumluluk hallerinden dolayı, olayın meydana geldiği ülkenin zorunlu mali sorumluluk sigortası limitleri dâhilinde güvence altına alır. Aşağıdaki özel şartlar Yeşil Kart uygulamalarında ve sigortalı ile sigortacı arasındaki ihtilaflarda öncelikle uygulanır.
Yıllık Prim Tarifesi
Araç Grup Kodu | Araç Kategori Kodu | Araç Grubu* | Prim - Euro | |
---|---|---|---|---|
Özel | Tüzel | |||
01 | A | Otomobil | 225 | 225 |
02 | A | Taksi | 225 | 225 |
03 | E | Minibüs(Sürücü Dahil 10-17 Koltuk) | 550 | 550 |
04 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 18-30 Koltuk) | 700 | 700 |
05 | E | Otobüs(Sürücü Dahil 31 ve Üstü Koltuk) | 850 | 850 |
06 | A | Kamyonet | 500 | 500 |
07 | C | Kamyon | 1.250 | 1.250 |
08 | G | İş Makinesi | 300 | 300 |
09 | G | Traktör | 50 | 50 |
10 | F | Römork** | 85 | 85 |
11 | B | Motosiklet ve Yük Motosikleti | 180 | 180 |
12 | C | Tanker | 1.250 | 1.250 |
13 | C | Çekici | 1.250 | 1.250 |
14 | G | Özel Amaçlı Taşıt | 700 | 700 |
15 | G | Tarım Makinesi | 300 | 300 |
( ** ) Bu Tarife ve Talimatta belirtilen Römork araç grubu, insan taşımada kullanılmayan römorkları ifade etmektedir. İnsan taşımada kullanılan römorklar Özel Amaçlı Taşıt kategorisinde değerlendirilecektir.
NOT: Yeşil Kart sertifikası araç kategori kodları ile Trafik poliçesi araç kategori kodlarının birebir aynı olması için aşağıdaki değişiklikler yapılmış ve 17.06.2015 tarihinde yürürlüğe alınmıştır.
1) 03,04,05 Araç gruplarındaki sürücü dahil koltuk sayısı güncellenmiştir.
2) Karavan araç grubu, Özel amaçlı taşıt araç grubu içerisine dahil edilmiştir.
3) Araç grup kodu 15'in tanımı Tarım Makinesi olarak güncellenmiş ve primi özel/tüzel kişiler için 300 EURO olarak belirlenmiştir.
Referans Sertifika
Yeşil Kart sertifikası tanzim edilirken referans alınabilecek sertifikalar aşağıdaki esaslar çerçevesinde belirlenir:
a) Yürürlükte olan sertifika, vadesinin sona ereceği tarihin otuz gün öncesinden itibaren aynı araç için yapılan yenileme teklifleri hariç olmak üzere, referans gösterilemez.
b) Sertifika aynı araç grubuna ait sertifika için referans gösterilebilir.
c) Yeni sertifikanın yürürlük tarihi itibarıyla, sona erme tarihinden itibaren on yıldan fazla süre geçmiş sertifikalar referans gösterilemez.
d) Her sertifika bir defa referans gösterilebilir.
e) Yukarıda yer alan esaslar çerçevesinde belirlenen sertifikalar arasından, düzenlenecek yeni sertifikanın yürürlük tarihine en yakın tarihte sona eren sertifika referans gösterilir. En yakın tarihte sona eren referans gösterilebilir birden fazla sertifikanın bulunması halinde (sona erme zamanının aynı olması durumunda) sigortalı açısından en avantajlı olan dikkate alınır.
Basamak Tespiti ile Prim İndirimi ve Artırımı Uygulaması
Hasarsızlık sebebiyle prim indirimi ve hasar sebebiyle prim artırımı bu maddede yer alan basamak esasına göre uygulanır
Basamak No | Hasarsızlık İndirimi (%) | Prim Artırımı (%) |
---|---|---|
7 | 20 | - |
6 | 15 | - |
5 | 10 | - |
4 | - | - |
3 | - | 20 |
2 | - | 40 |
1 | - | 60 |
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için prim artırımı ve indirimi içermeyen dördüncü basamak uygulanır.
Biten yıllık sigorta dönemi içinde herhangi bir tazminat talebinin yapılmadığı durumda, yenilenecek sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirim oranı, biten sözleşmeye göre bir üst basamaktan belirlenir. Diğer taraftan, sona eren sigorta sözleşmesinin süresi içinde meydana gelmiş her bir ayrı tazminat talebi için, yapılacak yenilemede uygulanacak prim artırımı, biten sözleşmenin bir alt basamağına göre belirlenir. Prim basamağının tespitinin ardından sertifikanın yürürlükte olduğu dönem içinde biten sertifika dönemine ilişkin hasar bildiriminin yapılması halinde; yürürlükteki sertifika, söz konusu duruma göre primli olarak düzeltilir ve bu durum yenileme sertifikada bir alt basamaktan işlem yapılmak üzere dikkate alınır.
Prim indirimi veya tazminat talebi nedeniyle yapılan prim artırımı uygulaması işleteni takip eder.
Bir araç işletenine ait birden fazla motorlu aracın bulunması ya da birden fazla motorlu aracın bir teşebbüsün unvanı veya işletme adı altında veya bu teşebbüs tarafından kesilen biletle işletilmesi halinde, her bir araç için ayrı sigorta sözleşmesi yaptırılır ve uygulanacak olan prim basamağı şasi numarası dikkate alınarak her bir araç için münferit olarak tespit edilir.
Prim basamağının tespiti amacıyla, sigortalı; adına tescili yapılmış araçlarda araç ruhsat suretini, satışı gerçekleşen ancak henüz adına tescil edilmeyen araçlarda noter satış senedini veya faturayı veya sigorta şirketi tarafından talep edilecek gerekli belgeyi ibraz etmekle yükümlüdür.
Sigortalıya ait son sertifika bilgilerinin sigortacı tarafından Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) veri tabanından kontrol edilememesi durumunda sigortalı, son sertifika örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz eder.
Sigorta şirketi, sigortalı tarafından ibraz edilen belgelere ve SBM veri tabanından kontrol edeceği hasar durumuna bağlı olarak sigorta sözleşmesine uygulanacak indirim ve artırım oranlarını belirler.
Prim basamağının tespiti amacıyla araç satış işlemini gösterir belgenin veya araç ruhsat suretinin ve gerekli durumlarda son sertifika örneğinin ibraz edilememesi durumunda prim basamağı, prim artırımı en yüksek olan basamakta yer alan prim oranına göre hesaplanır.
İndirim ve artırım oranları, sigorta primine toplanarak uygulanmayıp ardı ardına uygulanır.
Kısa süreli sigorta ve kısa süreli sigorta sözleşmesini müteakip düzenlenecek yeni sigorta sözleşmesinin yıllık olması durumunda hasarsızlık indirimi uygulanmaz. Ancak, bu sözleşmelere hasar nedeniyle prim artırımı uygulaması yapılır.
Bir yıl vadeli olup da vadesinden önce sona erdirilen sertifikaların referans gösterilmesi halinde yeni sertifikanın basamağı, referans gösterilen sertifikanın yürürlük süresi içinde herhangi bir tazminat talebi yapılmaması durumunda kaldığı yerden devam ettirilir.
İptal veya red sebepleriyle sigorta şirketi tarafından ödeme yapılmayan hasar dosyaları basamak tespitinde dikkate alınmaz. Basamak tespiti yapılarak sertifika tanzim edildikten sonra geçmiş döneme ait hasar dosyasının iptal veya reddedilmesi durumunda mevcut sertifikada gerekli basamak düzeltimi ve prim iadesi yapılır.
İşletenin tüzel kişi tacir olması durumunda ilgili mevzuat kapsamında meydana gelen birleşme, bölünme, tür değiştirme veya ticaret ünvanı değişikliği gibi hallerde prim indirimi ve artırımı uygulaması devam eder. Bu durumda yeni araç tescil belgesi ile söz konusu işlemlere ilişkin olarak ticaret sicili müdürlüklerinden alınan onaylı belgelerin sigorta ettiren tarafından ilgili sigorta şirketine ibrazı zorunludur.
Gerçek kişi tacirin işlettiği ticari işletmenin ilgili mevzuat uyarınca devralınmak suretiyle ticaret şirketiyle birleştiği veya ticaret şirketine dönüştüğü haller ile ticaret şirketinin ticari işletmeye dönüştüğü hallerde de yukarıdaki paragraf hükmü uygulanır.
Filoya Özel İndirim - Artırım
Aynı vergi numarası , TC numarası altında toplanmak kaydıyla herhangi bir işletene ait araç sayısı beş ve üzerinde olan ve kullanım tarzı ayırımı yapılmaksızın kişi/kuruluş Filo olarak nitelenir ve düzenlenecek Yeşil Kart Sigortalarına aşağıda belirtilen oranlara karşılık gelen tarife uygulamaları yapılır.
Belirtilen tarife uygulaması, işletenin sigortalı/sigorta ettiren sıfatlarının birlikte değerlendirilmesi sonucu tespit edilmiş olup, işletenin Büro nezdinde mevcut geçmiş son üç yıla ait Hasar/Prim Oranının “underwriting year” esasına göre elde edilen sonuçları üzerine kuruludur.
Son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam hasar prim oranı, hesap tarihi itibari ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin ödenen toplam hasar ile son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihindeki muallak hasar toplamının, son 3 yılda yazılan işlere ilişkin toplam prime oranlanması ile hesaplanır.
Buna göre, adı geçen yönteme uygun son 3 yılda yazılan işlere ilişkin hesap tarihi itibari ile tespit edilen toplam Hasar/Prim Oranı
- % 0 - % 50.00 arasında olan işletenlere % 20 indirim,
- % 50 - % 70 arasında olan işletenlere % 10 indirim,
- % 80 - %100 arasında olan işletenlere % 30 artırım
- % 100 ve üzerinde olan işletenlere % 50 artırım
şeklinde uygulanır.
Hasarsızlık İndirimi / Hasarlılık Artırımı ile Filoya Özel İndirim / Artırımın aynı işletene ait araçta birleşmesi halinde sigorta primi, yukarıda belirtilen hak kazanılmış her türlü indirim veya artırımın birbirleri üzerinden uygulanması sonucu elde edilir.
Filoya Özel İndirim / Artırıma konu olan araçlar için, işbu Tarifede öngörülen Kısa Süreli Prim Tarifesi uygulanabilir.
Kısa Süreli Prim Tarifesi
Kısa süreli sigortada prim tutarı, dördüncü basamaktan hesaplanan yıllık primin % 20’sinden az olmamak kaydıyla aşağıda belirtilen oranlara göre tespit edilir.
- 15 güne kadar sigortalarda yıllık primin %20'si
- 1 aya kadar sigortalarda yıllık primin %25'i
- 2 aya kadar sigortalarda yıllık primin %35'i
- 3 aya kadar sigortalarda yıllık primin %45'i
- 4 aya kadar sigortalarda yıllık primin %55'i
- 5 aya kadar sigortalarda yıllık primin %65'i
- 6 aya kadar sigortalarda yıllık primin %75'i
- 6 ayı geçen sigortalarda yıllık primin tamamı alınır.
Teminat Durdurma/Yeniden Başlatma
Sigorta ettirenin talebi halinde sertifika teminatı “durdurulur” ve durdurulan sertifikanın vade bitiminden önce talep edilmesi halinde teminat yeniden yürürlüğe alınır.
Böylelikle, sigorta ettirenin kazanmış olduğu “Hasarsızlık indirimi veya Hasarlılık artırımı” etkilenmez, durdurulan süre poliçe bitim tarihine eklenerek vade uzaması sağlanır.
Durdurma zeyli sertifika süresi içinde yapılır ve yeniden yürürlüğe alınmadığı sürece sertifika bitim tarihinde sonlanır, sertifikanın durduğu tarihten vade bitimine kadar işlememiş süreye ilişkin sigorta primi sigorta ettirene iade edilir.
Durdurma zeyli yapılması halinde teminatı durdurulan sertifikanın sigorta ücreti sigorta ettirenden tahsil edilir.
Durdurulması istenen Yeşil Kart sertifikasının asıl nüshası TMTB’ ye teslim edildikten sonra sigortacı tarafından teminat durdurma zeyli yapılır.
Teminat durdurma zeyli yapılmış olan Yeşil Kartın yetkisiz kullanılmasından dolayı teminatın durduğu süre içerisinde meydana gelen hasar nedeniyle tazminat talebi alınması ve hasarın TMTB tarafından ödenmesi halinde yapılan ödeme miktarı için sigorta ettirene/sigortalıya rücu edilir.
Durdurulup tekrar başlatılan sertifikanın yenilenmesi sırasındaki hasarsızlık/hasarlılık durumunun tespitinde, sertifika durdurma ve yeniden başlatma zeyli süresi içindeki hasarlı olma hali de dikkate alınır ve süresi biten sertifikanın basamağına göre değerlendirilir.
Vadesi onbeş gün olan Yeşil Kart sertifikalarına teminat durdurma zeyli düzenlenmez.
Talimatlar
1) Sigortalanacak olan taşıtın ruhsatnamesinde kayıtlı kategorisi:
Yeşil Kart Sertifikalarına yukarıdaki tarifenin araç kategori kodu bölümünde belirtilen kodlar yazılacak olup, araç grup kodu bölümünde belirtilen kodlar verilerin SBM (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) sistemine aktarımında kullanılacaktır.
2) Yeşil Kartın süre başlangıcı ve sonu hanelerindeki tek rakamlı gün ve ayların önüne sıfır rakamı konulacaktır. (1.1.2013 yerine 01.01.2013 gibi)
3) İkinci nüsha veya müteakip Yeşil Kart tanzimlerinde vade başlangıcı için tanzim tarihi vade sonu için ise, asıl Yeşil Kartın bitiş tarihi esas alınmalıdır. Kayıp, çalıntı ve diğer zorunlu nedenlerden dolayı sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde, sigortalıya yeni Yeşil Kart sigorta sertifikası tanzim edilebilir.
4) Sigortalıya verilmeden önce tanzim sırasında sigortacı tarafından battal edilen veya mebdeinden iptal edilen Yeşil Kart asılları, bu işlemi yapan sigortacı tarafından saklanır. Ancak, battal veya iptal edilen Yeşil Kart sertifikasının TMTB tarafından talep edilmesi halinde, ilgili sigorta şirketi işbu kayıtları gecikmeksizin Büro’ya ulaştırmak zorundadır.
5) Türk plakalı olmayan (yabancı plakalı) araçlara Yeşil Kart tanzim edilemez.
6) Yeşil Kart Zeyilleri ve buna bağlı Yeşil Kart Sertifikaları tanzim edilirken sigortalı hanesine aracın ruhsat sahibinin ismine ve hemen altında da sigorta ettiren ibaresi ile aracı işletenin ismine ve adresine yer verilmesi ve aracın işleteni olduğunu ispatlar noterden tasdikli belgenin de zeyilname ekinde ilgili sigorta şirketince saklanması gerekir. İşletenin adına yer verilen Yeşil Kartlarda vade başlangıç tarihi hiçbir halde kira sözleşmesindeki başlangıç tarihinden önce olamaz. (İşleten sıfatının dikkate alınabilmesi için en az bir yıl süreli noter tasdikli kira sözleşmesinin olması gerekmektedir.)
7) Trafikten men ve noterden satış halleri dâhil Yeşil Kartlar hiçbir halde başka bir araca ve kişiye devredilemez.
İptal İşlemleri
1) Sigortalı aracın satılması durumunda sigorta sözleşmesi, noter satış senedi tarihinden itibaren sona erer. Satışı izleyen on gün içinde sigorta ettiren durumu sigortacıya bildirmek zorundadır. Satış senedi eline ulaşan sigortacı, sözleşmeyi noter satış tarihinden itibaren sonlandırır ve işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder. Sigortalı aracın trafikten çekilmesi (plakanın terkini) durumunda da sigorta sözleşmesi, resmi işlemin yapıldığı tarihten itibaren yukarıda belirtilen kurallar dâhilinde sonlandırılır. Sigortalının / işletenin / sigorta ettirenin değişmesi durumunda mevcut sigorta sözleşmesi mutlak surette sona erer ve hiçbir durumda yeni işletenin / sigortalının adına sürdürülemez. Yukarıda belirtilen işlemlerin tümünde Yeşil Kart Sertifikası asılları sigorta ettirenden alınarak sigortacı nezdinde saklanır. Adı geçen sertifika aslının TMTB tarafından talep edilmesi halinde ilgili sertifika aslı derhal TMTB’ye ulaştırılacaktır. Satış ve terkin ve de işletenin değişmesi dışındaki iptal hallerinde Yeşil Kartın sigortacıya iade edildiği tarih dikkate alınarak gün esasına göre prim iadesi yapılır.
2) Noter satışı ve aracın trafikten kaydının silinmesi halleri ile kısa süreli Yeşil Kartlar ve yıllık Yeşil Kartların iptallerinde sigortacı işlemeyen süreye ait sigorta ücretini gün esası üzerinden hesap ederek sigorta ettirene iade eder.Ancak onbeş gün vadeli Yeşil Kartlara kısmi iptal işlemi yapılamaz.Yeşil Kart Sertifikalarının iptali için, sigortacı tarafından Yeşil Kart sertifikası ve zeyilnamelerine bağlı tüm Yeşil Kart Sertifikası asıllarının sigortalıdan alınması gerekmektedir. Kayıp, çalıntı nedeniyle sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde Yeşil kartın iptali için, Yeşil Kartın ayrıntılarına da yer verildiği resmi otoritelerce tutulan bir tutanağın sigortacıya ibrazı gerekmektedir.
4) Sigorta şirketleri, Yeşil Kart sigortası sertifikalarını on-line ve SBM üzerinden düzenlemek ve Yeşil Kart sigortasına ilişkin verilerini gerçek zamanlı olarak SBM sistemine kaydetmekle yükümlüdür.
5) Yeşil Kart sigorta sertifikası düzenleme yetkisine sahip TMTB üyesi, düzenlediği bir Yeşil Kart sigorta sertifikasını işbu Tarife ve Talimatta ve/veya ilgili mevzuatta öngörülen kurallara aykırı olarak iptal ederse; bu durumda anılan Yeşil Kart sigorta sertifikasından dolayı yapılan tazminat talepleri Yeşil Kart Reasürans Havuzu retrosesyon hesabı dışında tutularak, doğrudan aykırı iptal işlemini yapan üye tarafından karşılanır.
6) Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sertifika düzenlenmesi esnasında referans sertifika, basamak tespiti ve ilgili diğer işlemlerin bu Tarife ve Talimat hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilmesini teminen her türlü tedbiri alır.
7) Başvuru üzerine veya resen bu Tarife ve Talimata aykırı olarak referans sertifika tespit edildiğinin, basamak tespiti yapıldığının ya da başka bir işlem tesis edildiğinin belirlendiği hallerde SBM tarafından veya TMTB/SBM koordinasyonunda ilgili sigorta şirketi tarafından gerekli düzeltmeler yapılır.
Sigorta Ücreti/Son Hükümler Uygulama
Sigorta Ücreti
1) Yeşil Kart sigortası primleri peşin olarak tahsil edilir. Ancak, Büro üyesi sigorta şirketleri, Yeşil Kart Reasürans Havuzu Kuruluş ve Çalışma İlkeleri dahilinde kendilerine düşen yükümlülükleri yerine getirmek ve adı geçen ilkelere aykırı davranmamak kaydıyla, Yeşil Kart sigortasına ait sigorta ücretini taksitlendirebilir.
2) Sigorta ücretinin taksitlendirilmesi halinde, sigorta ücreti taksidinin ödenmemesi nedeniyle Yeşil Kart sigorta sertifikası iptal edilemez.
Son Hükümler
Burada yer almayan hususlarda Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik ile bu Yönetmeliğe bağlı diğer mevzuat ve Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının kabili tatbik hükümleri uygulanabilir.
2) Yeşil Kart Sigorta Tarife ve Talimatı’nın yorumlanmasında Türkiye Motorlu Taşıt Bürosu yetkilidir.
Uygulama
Bu Tarife ve Talimat 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren uygulanır.
Özel Yeşil Kart Tarifeleri
1.Sadece Azerbaycan’a Teminat Sağlayan Yeşil Kart Sertifikası Yıllık Prim Tarifesi
Araç Grup Kodu | Araç Kategori Kodu | Araç Grubu* | Prim - Euro |
---|---|---|---|
04, 05 | E | Otobüs | 220 |
07 | C | Kamyon | 150 |
10 | F | Römork* | 15 |
12 | C | Tanker | 150 |
13 | C | Çekici | 150 |
(*) Bu Tarife ve Talimatta belirtilen Römork araç grubu, insan taşımada kullanılmayan römorkları ifade etmektedir.
Özel Hükümler
1. Kısa süreli Yeşil Kartların minimum vadesi 6 ay olup yıllık primin %75'i alınır, 6 ayı geçen sigortalarda yıllık primin tamamı alınır.
2. Kısa süreli olarak düzenlenmiş Yeşil Kartlar satış ve aracın trafikten kaydının silinmesi haricinde iptal edilemez ve prim iadesi yapılamaz.
3. Bu Özel Tarifede düzenleme bulunmayan hallerde yukarıdaki Uluslararası Motorlu Taşıt Sigorta Sertifikası (Yeşil Kart) Tarife ve Talimatı hükümleri uygulanır.
Büroların Faaliyetleri
Bürolar, yeşil kart sisteminde ülkesini temsil eden ve sistemin işleyişine katkıda bulunmak amacıyla kurulmuş, kar amacı gütmeyen organizasyonlardır.
Yeşil kart sisteminde Büroların iki önemli yükümlülüğü bulunmaktadır:
1. Garanti Sağlama
- Yeşil kartı düzenleyen yabancı sigortacının, Büronun kendi ülkesindeki kanunlara uyacağına ve ülkesinde yürürlükte bulunan trafik sigortası limit ve kapsamı dahilinde mağdur tarafın zararını tazmin edeceğine dair garantiyi kendi hükümetine,
- Üye sigortacılar tarafından düzenlenen yeşil kartlar ile ilgili yeşil kart sistemine dahil diğer ülkelerde meydana gelen zararların tazmin edileceğine dair garantiyi ise ziyaret edilen ülkenin bürosuna vermektedir.
2. Hasar Yönetimi
- Yurt dışında düzenlenmiş yeşil kart sigortası bulunan yabancı plakalı araçların, Büronun ülkesinde sebebiyet verdiği zararları yeşil kart sigortacısı adına gidermek,
- Yurt dışında düzenlenmiş yeşil kartlardan karşılanacak talepler ile ilgili açılan davalarda taraf olmak ve celp kabul etmekle görevlidir.
Bürolar Arası Anlaşma
İç Düzenlemeler
Gümrük görevlileri ve Kolluk güçleri açısından Yeşil Kart Kontrolleri
Yabancı plakalı aracın Türkiye’ye girişi esnasında dikkat edilmesi gereken hususlar:
a. Yeşil Kart Sigorta Sertifikasının Türkiye’de geçerli olup olmadığı tespit edilmelidir. Yeşil Kart Sigorta Sertifikasındaki TR (Türkiye) rumuzunun üzeri açık ise Yeşil Kart Türkiye’de geçerlidir.
b. TR’nin üstü açık ise Yeşil Kart Avrupa ve Asya yakası olmak üzere tüm Türkiye’de geçerlidir. Elle ya da başka bir şekilde Yeşil Karta daha sonradan yapılan eklemeler geçersizdir.
c. Şayet TR’nin üstü kapalı ise o Yeşil Kart’ın ülkemizde geçerli olmadığı unutulmamalı ve böyle bir yeşil kart ile girişe onay verilmemelidir.
d. Yeşil Kart Sigorta Sertifikasında yazılı olan araç plakası, araca ait motor ve şasi numarası ve sigortalı adı vb bilgiler araca ait ruhsattaki bilgiler ile uyumlu olmalıdır.
e. Yeşil Kart Sigorta Sertifikası’nın üzerindeki ülke bürosunun unvanı ile Yeşil Kart numarasındaki ülke rumuzu uyumlu (aynı ülkeye ait) olmalıdır.
f. Aracın kayıtlı olduğu ülke ile araca ait Yeşil Kart Sigorta Sertifikası üzerinde yazılı büronun ülkesi aynı olmalıdır. Örneğin Almanya’da tescilli bir aracın Yeşil Kart numarası Almanya’nın uluslararası kısaltması olan “D” ile başlamalıdır.
g. Yeşil Kart Sigorta Sertifikası’nın süresi, yabancı plakalı aracın ülkemizi ziyaret edeceği süreyi kapsamalıdır.
h. Ülkemizin Trafik Sigortası mevzuatı gereği römorklar birer motorlu taşıt sayılmadıkları ve bağlı bulundukları çekicinin trafik sigortası ile teminat altına alındıkları için bir çekici ve ona bağlı bir römorktan oluşan araçlarda mutlaka çekicinin yeşil kartı kontrol edilmelidir.
Yeşil Kartın Rengi
Yeşil Kart Bürolarının 14.06.2019 tarihinde yapılan Genel Kurul Toplantısında 01.07.2020 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, tüm ülke Bürolarına Yeşil Kartın siyah beyaz olarak düzenlenebilmesi hususunda yetki verilmiştir.
Bu kapsamda, 01.07.2020 sonrasında ülkemize giriş yapacak olan yabancı plakalı araçlara ait yeşil renkli belgelerin yanı sıra formata uygun ve siyah beyaz olarak düzenlenmiş Uluslararası Motorlu Taşıt Sigorta Belgeleri(Yeşil Kart) da geçerli olacaktır.
Yeşil Kartın siyah beyaz olarak düzenlenebilmesi için ülke Bürolarının bu konudaki tercihlerini Bürolar Konseyine bildirmesi gerekli olup Büroların renk tercihini gösteren güncel liste ektedir.
Gürcistan ve Kazakistan Plakalı Araçlar
“Rusya Bürosunun Yeşil Kart sistemine üye olmayan Gürcistan ve Kazakistan plakalı araçlara Yeşil Kart düzenleyebilme yetkisi 31 Aralık 2021 tarihine kadar uzatılmıştır. Bununla birlikte ULEX araçlarına Yeşil Kart düzenleme yetkisi 31 Aralık 2021 tarihine kadar Kuzey Makedonya Bürosuna verilmiştir. “
Ülke Kodu | Ülke Adı | Büro Adı | # |
---|---|---|---|
A | Austria | Verband der Versicherungsunternehmen Österreichs | İnternet Sitesi |
AL | Albania | Byroja Shqiptare e Sigurimit | İnternet Sitesi |
AND | Andorra | Oficina Andorrana d'Entitats d'Assegurança d'Automòbils | İnternet Sitesi |
AZ | Azerbaijan | Compulsory Insurance Bureau | İnternet Sitesi |
B | Belgium | Bureau belge des assureurs automobiles | İnternet Sitesi |
BG | Bulgaria | National Bureau of Bulgarian Motor Insurers | İnternet Sitesi |
BIH | Bosnia and Herzegovina | Biro Zelene Karte u Bosni i Hercegovini | İnternet Sitesi |
BY | Belarus | Belarusian Transport Insurance Bureau | İnternet Sitesi |
CH | Switzerland | Swiss National Bureau of Insurance | İnternet Sitesi |
CY | Cyprus | Motor Insurers' Fund | İnternet Sitesi |
CZ | Czech Republic | Česká kancelář pojistitelů | İnternet Sitesi |
D | Germany | Deutsches Büro Grüne Karte e. V. | İnternet Sitesi |
DK | Denmark | Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring | İnternet Sitesi |
E | Spain | Oficina Española de Aseguradores de Automoviles | İnternet Sitesi |
EST | Estonia | Eesti Liikluskindlustuse Fond | İnternet Sitesi |
F | France | Bureau Central Français | İnternet Sitesi |
FIN | Finland | Liikennevakuutuskeskus | İnternet Sitesi |
GR | Greece | Motor Insurers' Bureau - Greece | İnternet Sitesi |
H | Hungary | Hungarian Motor Insurance Bureau | İnternet Sitesi |
HR | Croatia | Hrvatski ured za osiguranje | İnternet Sitesi |
I | Italy | UCI | İnternet Sitesi |
IL | Israel | Israel Insurance Association | İnternet Sitesi |
IRL | Ireland | Motor Insurers' Bureau - Ireland | İnternet Sitesi |
IS | Iceland | Althjodlegar Bifreidatryggingar a Islandi sf (ABI) | İnternet Sitesi |
L | Luxembourg | Bureau Luxembourgeois des Assureurs Automobiles | İnternet Sitesi |
LT | Lithuania | Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuras | İnternet Sitesi |
LV | Latvia | Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (Motor Insurers’ Bureau of Latvia) | İnternet Sitesi |
M | Malta | Malta Green Card Bureau | İnternet Sitesi |
MA | Morocco | Bureau Central Marocain des Sociétés d'Assurances | İnternet Sitesi |
MD | Moldova | National Bureau of Motor Insurers of Moldova | İnternet Sitesi |
MK | North Macedonia | National Insurance Bureau | İnternet Sitesi |
MNE | Montenegro | Udruženje - Nacionalni biro osiguravaca Crne Gore | İnternet Sitesi |
N | Norway | Trafikkforsikringsforeningen | İnternet Sitesi |
NL | Netherlands (The) | Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars | İnternet Sitesi |
P | Portugal | Gabinete Português de Carta Verde | İnternet Sitesi |
PL | Poland | Polish Motor Insurers' Bureau | İnternet Sitesi |
RO | Romania | Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania | İnternet Sitesi |
S | Sweden | Trafikförsäkringsföreningen | İnternet Sitesi |
SK | Slovak Republic | Slovenská kancelária poist'ovatel'ov | İnternet Sitesi |
SLO | Slovenia | Slovensko zavarovalno združenje, GIZ | İnternet Sitesi |
SRB | Serbia | Udruzenje osiguravaca Srbije - Biro zelene karte | İnternet Sitesi |
TN | Tunisia | Bureau Unifié Automobile Tunisien | İnternet Sitesi |
TR | Türkiye | Türkiye Motorlu Tasit Burosu | İnternet Sitesi |
UA | Ukraine | Motor (Transport) Insurance Bureau of Ukraine | İnternet Sitesi |
UK | United Kingdom | Motor Insurers' Bureau - UK | İnternet Sitesi |
Uluslararası hasar temsilciliği nedir?
Uluslararası Hasar Temsilcisi, sigorta şirketlerinin düzenledikleri sigorta belgelerinden ötürü yabancı ülkelerde meydana gelecek tazminat taleplerinin karşılanması maksadıyla, yeşil kart sigortacısının üyesi olduğu ülke Bürosunun teklifi ve kazanın gerçekleşeceği ülke bürosunun onayı ile hasar temsilcisi olarak atanan sigortacı ya da kişiyi ifade eder.
Uluslararası Hasar Temsilcisinin onaylanması, onayın geri alınması ve sair konulara ilişkin kurallar ülke büroları tarafından belirlenmektedir.
Büro, Uluslararası Hasar Temsilcilerinin Yeşil Kart hasarları ile ilgili yaptığı işlemleri denetleme ve Uluslararası Hasar Temsilcilerinin ele almış olduğu talepleri, herhangi bir gerekçe göstermeden geri alma yetkisine sahiptir.
Ayrıca Büro, Uluslararası Hasar Temsilcilerini Yeşil Kart sigorta sistemi ile ilgili gelişmeler hakkında bilgilendirir.
Uluslararası hasar temsilciliği nedir?
Uluslararası Hasar Temsilcisi, sigorta şirketlerinin düzenledikleri sigorta belgelerinden ötürü yabancı ülkelerde meydana gelecek tazminat taleplerinin karşılanması maksadıyla, yeşil kart sigortacısının üyesi olduğu ülke Bürosunun teklifi ve kazanın gerçekleşeceği ülke bürosunun onayı ile hasar temsilcisi olarak atanan sigortacı ya da kişiyi ifade eder.
Uluslararası Hasar Temsilcisinin onaylanması, onayın geri alınması ve sair konulara ilişkin kurallar ülke büroları tarafından belirlenmektedir.
Büro, Uluslararası Hasar Temsilcilerinin Yeşil Kart hasarları ile ilgili yaptığı işlemleri denetleme ve Uluslararası Hasar Temsilcilerinin ele almış olduğu talepleri, herhangi bir gerekçe göstermeden geri alma yetkisine sahiptir.
Ayrıca Büro, Uluslararası Hasar Temsilcilerini Yeşil Kart sigorta sistemi ile ilgili gelişmeler hakkında bilgilendirir.
Kriterler:
Kriterler için tıklayınız.İbraz Edilmesi Gereken Belgeler:
İbraz Edilmesi Gereken BelgelerUyulması Gereken Prosedür:
Prosedür için tıklayınız.Yeşil Kart Reasürans Havuzu - Veriler
Yeşil Kart Reasürans Havuzuna ilişkin verileri görüntülemek için tıklayınız